Logo
Máte dotaz nebo chcete rezervovat místo? Zavolejte
Po-Pá: 9:00-22 So: 11-22
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Knihy/Nakladatelé
  3. Král Šumavy: komunistický thriller

Král Šumavy: komunistický thriller

Petr Kopal

Král Šumavy (r. Karel Kachyňa, 1959), jímž se zabývá tato kolektivní monografie (otevírající edici České kino), patří k divácky nejúspěšnějším českým ... celý popis
Dostupnost
Skladem
595 Kč
541 Kč
bez DPH
ks
Číslo produktu:9788020029362
EAN kód:9788020029362
Nakladatelství:Academia, Casablanca, , Ústav pro studium totalitních režimů
Popis
Král Šumavy (r. Karel Kachyňa, 1959), jímž se zabývá tato kolektivní monografie (otevírající edici České kino), patří k divácky nejúspěšnějším českým filmům, ""trhákům"". S popularitou (""kultem"") titulu přitom úzce souvisí jeho ""nejdůležitější"" funkce, spočívající zejména v dlouhodobém (de)formování historické paměti. Funkce, kterou plnil (plní) programově, která byla (je) podstatou jeho ideologického obsahu. Jedná se zkrátka o výrazný ""film paměti"" (Erinnerungsfilm). Paměťová role je podmíněna recepcí, tedy sledovaností či návštěvností a diváckým ohlasem. Proto se kapitoly prvního oddílu zabývají právě tématem recepce, doplněným ještě o fenomén filmové hvězdy, kterou je zde představitel hlavního hrdiny - Jiří Vala. Co se pak týče geneze/produkce filmu, Král Šumavy byl připravován v době, kdy československá kinematografie vstřebávala protichůdné změny v kulturní politice KSČ, jež byly iniciovány jednak chruščovovským ""táním"" a jednak opětovným utažením šroubů na sklonku 50. let. Po kritickém banskobystrickém festivalu čs. filmu (v únoru 1959) začal být Král Šumavy urychleně realizován jako prototyp ""ideálního filmu"" v éře ""dovršení kulturní revoluce"", jako snímek vskutku propagandistický, tedy divácky atraktivní. Následující oddíl se ve dvou kapitolách zabývá dílčími filmovými složkami - kamerou a hudbou/zvukem. Právě kameramanský styl Josefa Illíka a hudba Miloše Vacka se - vedle ideového náboje, režisérské práce a hereckých výkonů - dostaly do popředí zájmu dobových recenzentů. Vlastní analýza filmu jako systému vztahů spočívá ve dvojím syntetickém a interpretačním přístupu. První kapitola čerpá z nejnovějších metodologických podnětů ""nové filmové historie"": je aplikací ""bordwellovské"" poetiky filmu, prokazováním platnosti teze, že ideologie, rétorická manipulace, Krále Šumavy funguje na základě pnutí (disonance) mezi vyprávěním a stylem. Druhá kapitola volí (naopak) ""reverzní"" přístup. Vychází z myticko-rituální (liminární) podstaty komunismu i jeho ""nejdůležitějšího umění"". Z hlediska typologie lze na Krále Šumavy pohlížet jako na (re)verzi ""mýtu o konci světa a jeho obrodě"", mýtu o ""návratu krále"", jinak též jako na průběh (přechodového, iniciačního) rituálu - s výraznou liminární fází, žánrově přitom odpovídající hororu nebo thrilleru. Poslední oddíl, nazvaný ""Filmy a dějiny na hranicích"", přináší některé (zvláště historické) kontexty či exkurzy: Jednotlivé kapitoly katalogizují české filmy o pohraničí, tzv. ""hraničářské filmy"", přibližují průběh a okolnosti vzniku Pohraniční stráže, její organizační rámec a vývoj, seznamují s fenoménem šumavských kurýrů a převaděčů, ""Králů Šumavy"", jakož i s informacemi o usmrcených na čs. železné oponě v letech 1948-1950.""
Parametry
NakladatelstvíAcademia, Casablanca, , Ústav pro studium totalitních režimů
Rok vydání2019
Počet stránek596
Vazbabrožovaná vazba
Zboží zařazeno v kategoriích
Chcete odebírat náš zpravodaj?
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za měsíc.
Informace pro zákazníky

     

Kontakty
Po-Pá: 9:00-22 So: 11-22
© Božská Lahvice s.r.o.
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz